Club Brugge mag na de winst tegen RSC Anderlecht in eigen huis STVV ontvangen. Blauw-Zwart is de grote favoriet, maar bij STVV waarschuwt men de Bruggelingen toch voor onderschatting.
STVV wist dit seizoen al te overtuigen en wil ook op bezoek bij Club Brugge punten gaan pakken. "We gaan naar ginder om een resultaat neer te zetten. Ik ben niets anders gewend", geeft coach Bern Hollerbach aan in Het Belang van Limburg.
Na de overwinning op het veld van Anderlecht afgelopen zondag kan Club Brugge weer met een positieve blik naar de volgende competitiewedstrijd kijken tegen STVV.
De vorige keren dat Club Brugge moest opdraven in het midden van de week was het in de Champions League-groepsfase. Dat inspireerde de troepen van Carl Hoefkens tot 4 fantastische wedstrijden tegen Leverkusen, Porto en Atlético Madrid (x2). Vaak volgde na die wedstrijden een iets mindere wedstrijd in de competitie zoals de verliespartijen tegen Standard en Westerlo.
De bezoekers uit Sint-Truiden lijken alleszins wel klaar voor de trip naar de andere kant van het land. Vorige week wonnen de Kanaries nog van Charleroi in eigen huis. Hoewel STVV in het eigen stadion wel vaak een andere ploeg is als op verplaatsing, hebben ze ook buitenshuis al wat punten gesprokkeld. Voorlopig staan de Limburgers met Anderlecht op een gedeelde 9e plek en bij puntengewin zouden ze de top 8 induiken.
Carl Hoefkens rekent opnieuw op Noa Lang nadat de Nederlander de selectie niet haalde voor de topper tegen Anderlecht. Clinton Mata ondervindt nog te veel last van een blessure en zit niet bij de 21 namen van Hoefkens.
"We gaan naar ginder om een resultaat neer te zetten. Ik ben niets anders gewend. We zullen ons als een onaangename tegenstander presenteren. Eentje die veel loopt en vol de duels aangaat, zaken die ze bij Club wellicht niet graag doen”, aldus de Duitse trainer van STVV bij Het Belang van Limburg.
Hollerbach zag ook dat Simon Mignolet de laatste weken sterk op dreef is. “Mignolet is zeker één van de beste doelmannen in onze competitie. De laatste weken heeft hij wat spectaculaire reddingen verricht, maar niemand is onklopbaar. Bovendien hebben wij ook veel kwaliteit in doel. Met Daniel, Jo en het jonge geweld. Jo stond er meteen tegen Charleroi en dat zonder wedstrijdritme in de benen. Dat is niet evident."
Mignolet is geliefd bij STVV en Club Brugge. Hij brak als jonge snaak door bij de Limburgers, waardoor hij een transfer versierde naar Sunderland. Via de Engelse club trok hij dan naar Liverpool, waar Club Brugge hem in 2019 wist weg te halen. Mignolet was tegen Atlético Madrid en RSC Anderlecht nog de grote uitblinker en hij is dé grote kanshebber om de Gouden Schoen te winnen.
Club Brugge en Racing Genk zijn voor STVV-trainer Bernd Hollerbach de twee ploegen die als maatstaf voor de competitie dienen. “De kern van Club Brugge is topkwaliteit, daar bestaat geen twijfel over. Maar we gaan naar ginder om een resultaat neer te zetten. Ik ben niets anders gewend”, zegt Hollerbach aan Het Belang van Limburg.
“We zullen ons als een onaangename tegenstander presenteren. Eentje die veel loopt en vol de duels aangaat, zaken die ze bij Club wellicht niet graag doen.”
Mogelijk doet Hollerbach dat in een 3-4-3-opstelling. Dat testte hij tegen Charleroi uit, als afwisseling op zijn geliefkoosde 3-5-2-tactiek. “De voorbije week hebben we daar goed op getraind en ik was tevreden over het resultaat tegen Charleroi. Dit maakt ons wat flexibeler als team, wat niet wil zeggen dat we ook tegen Club Brugge in dit systeem gaan spelen.”
Noa Lang maakt deel uit van de wedstrijdselectie. “Met zijn status is het niet eenvoudig in dit grotere geheel. Ik weet dat het WK eraan komt en dat hij met een soort van tijdsdruk zit. Alleen is het voor mij belangrijk om daar niet aan te denken”, zegt Hoefkens op zijn persconferentie.
“Presteren op het veld is het belangrijkste. Als hij daar zijn energie in steekt, dan volgt de rest vanzelf. Of we de beste Noa Lang nog terug zullen zien bij Club? Dat kan absoluut.”
Lang was tegen Atletico Madrid duidelijk ontgoocheld dat hij niet mocht spelen. “Op een gegeven moment staat de ploeg er. Kansen komen niet zomaar, soms moet je geduld hebben - dat is bij anderen ook zo.”
“Ik begrijp dat hij dit met zijn kwaliteiten in vraag stelt, maar ik heb altijd gezegd dat ik niet zal veranderen om de veranderen. Als hij de kans krijgt, moet hij zijn kwaliteiten tonen. En daar kijk ik gigantisch naar uit.”
De trainer spreekt dan ook duidelijke taal: hij wil het Club Brugge zo moeilijk mogelijk maken. "We zullen ons als een onaangename tegenstander presenteren. Eentje die veel loopt en vol de duels aangaat, zaken die ze bij Club wellicht niet graag doen", klinkt het.
Mignolet
Voor Simon Mignolet wordt het ook een speciale partij, tegen zijn ex-club. Hollerbach zag ook hoe goed Mignolet de laatste weken presteerde, maar gelooft toch dat hij hem kan kloppen met zijn team.
"Mignolet is zeker één van de beste doelmannen in onze competitie", gaat Hollerbach verder. "De laatste weken heeft hij wat spectaculaire reddingen verricht, maar niemand is onklopbaar. Bovendien hebben wij ook veel kwaliteit in doel. Met Daniel, Jo en het jonge geweld. Jo stond er meteen tegen Charleroi en dat zonder wedstrijdritme in de benen. Dat is niet evident", besluit hij.
Coach Bernd Hollerbach is bezig aan zijn tweede seizoen bij STVV. Vorig seizoen loodste hij de club naar plek 9, waarmee ze heel nipt de Europe Play-Offs misten. Ook dit seizoen lijkt het voorlopig een zorgeloos seizoen te worden voor de Truidenaars. Na 12 speeldagen staan ze op de 10e plek met 16 punten.
Afgelopen weekend wonnen ze tegen Sporting Charleroi met 2-1. Kagawa en Boya zetten de thuisploeg op een dubbele voorsprong, die ze niet meer uit handen gaven. Op verplaatsing haalde Sint-Truiden dit seizoen 9 op 24.
7 van de 12 doelpunten die Sint-Truiden dit seizoen maakte kwamen uit stilstaande fases. Dat is het hoogste percentage van alle clubs dit seizoen (58%). Club incasseerde slechts 1 doelpunt op stilstaande fase, wat het laagste is van alle eersteklassers.
Denis Odoi kan tegen zijn ex-club zijn 25e competitiematch voor Blauw-Zwart spelen. Eerder speelde hij er 69 voor Sint-Truiden. Voor Mechele kan het zijn 275e match worden in eerste klasse. 256 daarvan speelde hij voor Club, 18 bij de tegenstander STVV.
Wesli De Cremer werd aangeduid als ref voor dit duel. Hij wordt bijgestaan door lijnrechters Kevin Dhondt en Nick Senecaut en door vierde official Ken Vermeiren. De VAR van dienst is Kevin Van Damme, geflankeerd door Ruben Wyns en Mario Vanlommel.
De 30-jarige ref floot nog maar 3 keer eerder een duel van Club Brugge. De enige thuismatch daarvan werd gewonnen. Dit seizoen leidde hij al de uitmatch van Club bij RFC Seraing (0-2). Van Sint-Truiden leidde De Cremer al 8 matchen. De 4 uitmatchen uit die reeks eindigden op 1 zege, 2 draws en 1 nederlaag voor de Kanaries. Eerder dit seizoen floot hij de uitmatch bij KV Kortrijk (0-0) van hen. Het is het eerst duel tussen Club en STVV dat onder leiding staan van De Cremer.